1914 a 1919

Podľa učenia Jehovových svedkov začal Ježiš Kristus neviditeľne vládnuť v roku 1914 a v roku 1919 si vybral vedenie organizácie Bádateľov Biblie ako „verného a rozvážneho otroka“. Vychádzajú pritom z textu Daniela 4. kapitoly. Daná kapitola opisuje Nabuchodonozorov sen a jeho výklad. Slová „a jeho výklad“ sú mimoriadne dôležité. Znamenajú, že táto kapitola obsahuje nielen sen ale aj jeho výklad:
9‚Keďže sám dobre viem, ó, Baltazár, ty hlavný z kňazov pestujúcich mágiu, že je v tebe duch svätých bohov a že ťa neznepokojuje vôbec nijaké tajomstvo, povedz [mi] videnia môjho sna, ktorý som videl, a jeho výklad.
To, že kapitola obsahuje aj výklad sna, nájdeme aj v iných veršoch:
19 Potom sám Daniel, ktorého meno je Baltazár, na okamih užasol a začali ho ľakať samotné jeho myšlienky. Kráľ odpovedal a riekol: ‚Ó, Baltazár, nech ťa neľaká sen ani výklad.‘ Baltazár odpovedal a riekol: ‚Ó, môj pane, kiež sen [platí] na tých, čo ťa nenávidia, a jeho výklad na tvojich protivníkov.
Mal ten sen ešte nejaký iný výklad? Nie, Biblia hovorí, že Daniel oznámil jeho výklad. O žiadnom inom výklade, než o tom, ktorý oznámil Daniel sa tu nepíše. Prečo by sme teda mali predpokladať, že pyšný babylonský kráľ, jeho poníženie a obnova jeho moci má predtieniť to, že Kristus začal „neviditeľne vládnuť“?

Biblia jasne hovorí, že „to slovo“ sa splnilo na Nabuchodonozorovi:
33 V tom okamihu sa splnilo to slovo na Nabuchodonozorovi a odohnali ho od ľudstva a začal jesť rastliny ako býky a jeho telo máčala nebeská rosa, kým mu samotné vlasy nenarástli dlhé ako orlie [perie] a nechty ako vtáčie [pazúry].
Ale dajme tomu, že by toto proroctvo malo druhé splnenie a sledujme ďalej interpretáciu ponúkanú vedúcim zborom JS. Daniel hovorí o siedmych časoch:
25 A odoženú ťa od ľudí a budeš bývať s poľnými zvieratami a budú i tebe dávať jesť rastliny ako býkom; a bude ťa máčať nebeská rosa a prejde nad tebou sedem časov, kým nespoznáš, že Najvyšší je Panovníkom v kráľovstve ľudstva a že ho dáva tomu, komu chce.
Nie je tu napísané ako dlho tých sedem časov malo trvať. Je to sedem rokov? Sedem mesiacov? Iné obdobie? Spoločnosť Strážna veža to rieši tak, že kombinuje tento verš v knihe Daniela (napísanej hebrejsky a aramejsky) s textom Zjavenia 12:6, 14 (napísanej grécky). Dajú sa takto kombinovať slová z rôznych jazykov? Asi áno, keď potrebujeme aby nám učenie „sedelo“. Takto sa svedkovia dostanú ku 2520 dňom. Ale pozor! Nie sú to dni, sú to roky, pretože sa používa princíp „deň za rok“. Ten sa ale nepoužíva vždy, lebo napríklad pri výklade 3 ½ dňa zo Zjavenia 11:11 sa už „deň za rok“ nepoužije:
Keď sa triapolročné obdobie skončilo, títo pomazaní kresťania boli symbolicky zabití. Stalo sa to vtedy, keď boli uväznení na pomerne krátky čas, na obrazných „tri a pol dňa“. Nepriatelia Božieho ľudu prežívali veľkú radosť, lebo zvestovateľská činnosť pomazaných kresťanov sa zastavila, teda boli akoby mŕtvi. (w14 15/11 s. 30)
Pokračujme teraz v úvahe o výpočte roku 1914 a ku “obrazným tri a pol dňom” sa vrátime neskôr. Čo znamená 2520 dní, alebo rokov, ku ktorým sa svedkovia pomocou biblickej gymnastiky a numerológie dopracovali? Zase skočíme na inú stať v Biblii – Lukáš 21 hovorí:
20 Ďalej, keď uvidíte Jeruzalem obklopený utáborenými vojskami, tak vedzte, že sa priblížilo jeho spustošenie. 21 Nech potom tí, čo sú v Judei, utekajú na vrchy, a tí, čo sú v jeho strede, nech odídu, a tí, čo sú na vidieku, nech doň nevstupujú; 22 lebo to sú dni na uplatnenie práva, aby sa splnilo všetko, čo bolo napísané. 23 Beda ťarchavým a tým, ktoré dojčia v tých dňoch! Lebo na zemi bude veľká núdza a hnev na tomto ľude, 24 a budú padať ostrím meča a budú odvedení ako zajatci do všetkých národov a Jeruzalem budú šliapať národy, kým sa nenaplnia ustanovené časy národov.
Vyzerá to tak, že po zničení Jeruzalema v roku 70 mali Jeruzalem šliapať národy? Omyl! Strážna veža učí, že Jeruzalem národy už šliapali. A ak tento text spojíme so spomínaným Danielom 4. kapitolou a Zjavením 11. kapitolou a pridáme k tomu štartovací dátum 607 pred Kr. tak sa dostaneme do roku 1914 keď Ježiš Kristus začal „neviditeľne vládnuť“. Keď bol Ježiš na zemi tak povedal:

A Ježiš pristúpil a hovoril im povediac: „Dostal som všetku moc v nebi a na zemi. (Mat. 28:18)

To ale podľa učenia Jehovových svedkov nebola až tak pravda, lebo vládnuť začal „neviditeľne“ v roku 1914.

Čo sa týka roku 607 pred Kr., nikto okrem svedkov nehovorí, že Jeruzalem padol v tomto roku. Jehovovi svedkovia hovoria, že v roku 539 pred. Kr. padol Babylon a že na tom sa zhoduje Biblia a svetskí historici. Od tohto dátumu odvodzujú rok 537 pred Kr. ako čas návratu Židov do Judska. Prečo práve 537? Dá sa to dokázať? Prečo nie 536? Od roku 537 sa odpočítava 70 rokov „v Babylone“ (Jeremiáš 29:10) a tak sa dostaneme ku roku 607. Celý spôsob odvodenia roku 537 a následne roku 607 pôsobí dojmom, že zadanie (“musí vyjsť 607”) bolo vopred dané a metóda výpočtu sa mu prispôsobila.

Rok 539 pred. Kr. ako pád Babylona sa ale z Biblie odvodiť nedá. Tento rok je prevzatý z mimo-biblickej histórie. Ak teda veríme teórii o 70 rokoch zajatia v Babylone, mohli by sme rovnako smelo povedať, že rok 587 pred Kr. je rok na ktorom sa Biblia a svetskí historici zhodujú a pripočítať k nemu 70 rokov. Posunuli by sme tak čas pádu Babylonu. To ale nesmieme urobiť! Prečo? Lebo by nevyšiel rok 1914.

V prípade teórie o 70 rokoch zajatia, normálne preklady uvádzajú Jer. 29:10 takto:
10 Lebo takto hovorí Hospodin: Lebo keď sa vyplní Babylonu sedemdesiat rokov, navštívim vás a splním pri vás svoje dobré slovo, totiž že vás navrátim na toto miesto. (Roháčkov preklad)
70 rokov teda nebolo „v“ Babylone, ale bolo to 70 rokov, keď Babylon vládol nad národmi tej oblasti. Táto interpretácia navyše sedí so svetskou históriou a nie je dôvod ju zavrhovať okrem prípadu, že by „musel vyjsť“ rok 607 a teda aj rok 1914.

Už len to, aké zložité je vysvetľovanie celého učenia JS o roku 1914 by nás malo varovať, že niečo nie je v poriadku.

Je zaujímavé, že Zjavenie 11. kapitola hovorí:
1 A dostal som trstinu podobnú prútu, keď povedal: „Vstaň a zmeraj [svätyňu] Božieho chrámu a oltár a tých, ktorí v nej uctievajú. 2 Ale nádvorie, ktoré je mimo chrámovej [svätyne] vyhoď von a nemeraj ho, lebo bolo dané národom a budú šliapať nohami sväté mesto štyridsaťdva mesiacov
To ale vyzerá, že Jeruzalem mali šliapať národy 42 mesiacov – časy pohanov. Alebo nie? Rok 1914 musí „pasovať“ za každú cenu? V skutočnosti toto proroctvo Strážna veža vysvetľuje tak, že v období 1. svetovej vojny, svedkovia „kázali vo vrecovine“ (Zjav. 11:3). Potom boli zabití, čo sa splnilo keď Rutherforda a jeho spoločníkov zatvorili do väzenia. Tam boli „obrazných“ 3 ½ dňa (Zjav. 11:9) a potom boli prepustení. Ale týchto 3 ½ dňa nesmieme chápať systémom „deň za rok“, lebo by nám nesedelo proroctvo. Takýmto štýlom sa dostaneme do roku 1919 keď si Ježiš Kristus vybral túto organizáciu za „verného a rozvážneho otroka“. Nemalo by sa proroctvo o 1260 dňoch interpretovať metódou „deň za rok“? Kto vlastne rozhoduje kedy sa nejaké číslo vysvetľuje ako symbolické, kedy to je „deň za rok“ a kedy je to doslovné číslo?

Naviac, takto opisuje Zjavenie 11:9, 10 udalosti ktoré nasledovali po zabití svedkov:
Ľudia a kmene a jazyky a národy sa budú pozerať na ich mŕtvoly tri a pol dňa a nedovolia uložiť ich mŕtvoly do hrobky. 10 A obyvatelia zeme sa budú nad nimi radovať a tešiť a budú si navzájom posielať dary, lebo tí dvaja proroci trápili obyvateľov zeme.
Skutočne máš pocit, že „obyvatelia zeme“ sa tak tešili, keď sa Rutherford dostal do väzenia? Bádateľov Biblie bolo vtedy možno maximálne 50 000. Myslíš, že si mnoho obyvateľov zeme všimlo, že vedenie nejakej päťdesiattisícovej skupiny v USA skončilo vo väzení? A naozaj Bádatelia Biblie tak trápili obyvateľov zeme pred rokom 1918? Myslíš, že ľudia v Sovietskom Rusku, Číne, Indii, Afrike, Brazílii, alebo hoci aj u nás v Rakúsko-Uhorsku vôbec zaregistrovali činnosť Bádateľov Biblie a ich uväznenie?

Venujme sa 1260 dňom a ich vysvetleniu podrobnejšie. Strážna veža z 15. novembra 2014, strana 30 sa pokúša toto proroctvo vysvetliť:
Čo majú tieto dve správy z kníh Zjavenie a Zechariáš spoločné? V oboch prípadoch sa hovorí o ľuďoch, ktorých Boh poveril, aby viedli jeho ľud v náročnom období skúšok. Dvaja svedkovia z 11. kapitoly Zjavenia preto predstavujú tých pomazaných bratov, ktorí viedli Boží ľud v čase, keď bolo v nebi zriadené Božie Kráľovstvo. Od roku 1914 tri a pol roka zvestovali posolstvo od Boha „vo vrecovine“.
Kedy obdobie 1260 dní začalo? Strážna veža pre istotu neuvádza presný dátum aby niekomu nenapadlo to spočítať. My sa o to predsa pokúsime. Dajme tomu, že 1260 dní (alebo 42 mesiacov) začalo v októbri 1914 keď vraj bolo v nebi „neviditeľne“ zriadené kráľovstvo. Kam sa dostaneme pripočítaním 1260 dní? 1. október 1914 + 1260 dní = 14. marec 1918. 14. marca sa ale nič nestalo. Kniha „Zjavenie“, strana 164 uvádza:
Jánova trieda mala toto posolstvo zvestovať počas presne stanoveného obdobia: 1 260 dní alebo 42 mesiacov, rovnako dlhý čas, ako bol čas šliapania svätého mesta. Zdá sa, že toto obdobie je doslovné, lebo je vyjadrené dvoma rôznymi spôsobmi, najprv v mesiacoch, potom v dňoch. Okrem toho, vyznačené triapolročné obdobie v Pánovom dni naozaj bolo, a to na začiatku, a ťažké skúsenosti Božieho ľudu vtedy zodpovedali udalostiam, o ktorých toto proroctvo hovorí — od decembra 1914 do júna 1918. (Zjavenie 1:10) Čo sa týka Jehovovho súdu nad kresťanstvom a nad svetom, hlásalo sa posolstvo „vrecoviny“.
Ale prečo práve od decembra 1914? Prečo nie od januára 1915? Alebo od októbra 1914 keď sa „zrodilo Božie kráľovstvo“? Asi najskôr preto, že výsledok výpočtu je dopredu daný a preto sa vstupy len patrične upravia. Skúsme teraz pripočítať 1260 ku 1. decembru 1914. Kam sa dostaneme? Ku 14. máju 1918. Zase nám to nevyšlo. Strážna veža preto nepočíta s 1260, ale so 42 mesiacmi. Keďže Biblia hovorí že 1260 dní = 42 mesiacov, je jasné, že to sú 30 dňové mesiace. Strážna veža ale smelo použije číslo 42 na naše mesiace, ktoré nie sú dlhé 30 dní. Prečo to tak robí? Asi aby proroctvo „sedelo“. A čo ak by sme začali napríklad v 19. storočí používať 60 dňový mesiac. Počítali by potom "bratia" so 42 x 60 dňami?

Takže 1. decembra 1914 + 42 mesiacov = 1. jún 1918. Od 1. decembra 1914 do 1. júna 1918 ale ubehne 1278 dní. Členovia vedúceho zboru Jehovových svedkov teda zistili, že 1260 dní = 1278 dní. Ako toto obdobie skončilo? Opäť sa pozrime do SV z 15. novembra 2014:
Keď sa triapolročné obdobie skončilo, títo pomazaní kresťania boli symbolicky zabití. Stalo sa to vtedy, keď boli uväznení na pomerne krátky čas, na obrazných „tri a pol dňa“. Nepriatelia Božieho ľudu prežívali veľkú radosť, lebo zvestovateľská činnosť pomazaných kresťanov sa zastavila, teda boli akoby mŕtvi. (Zjav. 11:8–10)
Čiže obdobie skončilo keď vedenie svedkov uväznili. Kedy ich uväznili? Prebuďte sa! Z 22. novembra 2001 na strane 19 píše:
NAJPRV vás možno bude zaujímať, kedy a ako sa Jehovovi svedkovia prvý raz dostali do tejto väznice. Bolo to 4. júla 1918. Skupinu ôsmich znamenitých kresťanských služobníkov odviedli do väzby po 15 žulových schodoch tejto federálnej väznice.
To je zvláštne – uväznili ich až v júli, čo je 43 našich (nie 30 dňových) mesiacov. Nepochybne veľmi presný výklad biblického proroctva!

Po období 42 mesiacov v Zjavení nasleduje už spomínané obdobie „symbolických“ 3 ½ dňa, ktoré sa splnili počas uväznenia Rutherforda a jeho spoločníkov. Ako dlho trvalo ich väzenie? 9 mesiacov. A tak sme sa dostali ku zaujímavému paradoxu:
  • 1260 dní = 42 mesiacov
  • 3 ½ dňa = 9 mesiacov
Obrázok zo Strážnej veže z 15. novembra 2014:




A na výklade proroctva o 42 mesiacoch a 3 ½ dňoch je založené tvrdenie, že Ježiš Kristus si v roku 1919 vybral Spoločnosť Strážna veža za svojho „verného a rozvážneho otroka“. Je to založené na tak krkolomnom výklade proroctva!

Vidíš aké dôležité sú proroctvá o roku 1914 a 1919? A koľko vecí, ktoré Jehovovi svedkovia učia na nich závisí! Pritom tá interpretácia stojí na vode…