Ježiš Kristus

Asi najdôležitejšou otázkou teológie Jehovových svedkov je správnosť ich učenia o Ježišovi Kristovi. Už zo samotného pomenovania "kresťan" vyplýva, že centrom kresťanovho života je Kristus. Kresťanská viera je o Kristovi, kresťania hlásajú Krista atď. Ak by bola kristológia svedkov chybná, tak by to absolútne diskvalifikovalo celú ich organizáciu a učenie. Pozrime sa na niekoľko dôležitých kristologických otázok.

Je Ježiš Kristus stvorený? Čo hovorí Biblia?

V prvom rade, Biblia nikde nehovorí, že Kristus bol stvorený, ale že bol splodený Otcom. Napr. Kol. 1:15-18:
15 On je obraz neviditeľného Boha, prvorodený všetkého stvorenia. 16 Veď v ňom bolo stvorené všetko na nebi i na zemi, viditeľné i neviditeľné, tróny i panstvá, kniežatstvá a mocnosti, všetko je stvorené skrze neho a pre neho. 17 A on je pred všetkým a všetko pretrváva v ňom. 18 On je hlavou tela, Cirkvi. On je počiatok, prvorodený z mŕtvych, aby tak mal vo všetkom prvenstvo. (Ekumenický preklad)
O Ježišovi Kristovi sa tu hovorí, že je prvorodený stvorenia a prvorodený z mŕtvych. Pavol ale nepoužil výraz „stvorený“ aj keď by sa to v tomto texte hodilo, pokiaľ by to bola pravda. Slovo „prvorodený“ sa v Biblii často používa na vyjadrenie nadradenosti a tak, ako „prvorodený z mŕtvych“ neznamená, že Kristus bol prvým, kto bol vzkriesený, ani že bol prvý kto zomrel, presne tak ani „prvorodený stvorenia“ neznamená, že bol stvorený. Pokiaľ by bol stvorený, prečo sa Biblia tak úzkostlivo vyhýba tomu, aby to niekde uviedla? Prečo používa vždy „splodený“ namiesto „stvorený“? Nie je to tak preto, že aj my máme používať iba slovo „splodený“? Tu treba podotknúť, že Príslovia 8. kapitola sa vzhľadom na poetický jazyk nedajú chápať ako argument. Nikde v Biblii navyše nie sú jasne identifikované ako stať o Kristovi aj keď sa tak tradične chápu.

Ďalší verš (16) ukazuje, že v Kristovi bolo stvorené všetko. Ak všetko čo bolo stvorené bolo stvorené v Ježišovi, ako mohol byť on sám stvorený? Je vidieť, že tento text pôsobí organizácii istý problém, preto v Preklade Nového Sveta je vsunuté slovo „iné“:
16 pretože jeho prostredníctvom boli stvorené všetky [iné] veci v nebesiach a na zemi, viditeľné a neviditeľné, či sú to už tróny alebo panstvá alebo vlády alebo vrchnosti. Všetky [iné] veci boli stvorené prostredníctvom neho a pre neho. 17 Je tiež pred všetkými [inými] vecami+ a jeho prostredníctvom boli vytvorené všetky [iné] veci, aby jestvovali, (PNS)
Ak všetka vytvorená existencia začala prostredníctvom JK, ako by on sám mohol byť vytvorenou existenciou? Spoločnosť tento problém vyriešila tak, že pozmenila znenie biblického textu. V revidovanom PNS (2013) hranaté zátvorky zmizli a tak si už nikto neuvedomí, že slovo „iné“ bolo do textu vsunuté. V tejto súvislosti je zaujímavé čo hovorí Ján 1:3, ktorý vyjadruje tú istú myšlienku a kde Spoločnosť žiadnu zmenu textu neurobila.

Ďalej, Žalm 102:24-27 hovorí:
24 Povedal som: „Ó, môj Bože,
neodnímaj ma v polovici mojich dní;
tvoje roky sú po všetky pokolenia.
25 Dávno si položil základy zeme
a nebesia sú dielom tvojich rúk.
26 Ony sa pominú, ale ty budeš stáť;
a ako odev sa všetky obnosia.
Ako oblečenie ich vymeníš a skončia svoj beh.
27 Ty si však rovnaký a tvoje roky sa nenaplnia. (PNS)
O kom hovorí tento Žalm? Apoštol Pavol (ignorujme teraz otázku, či tento list napísal Pavol) to vysvetľuje:
8 Ale o Synovi: „Boh je navždy tvojím trónom a žezlo tvojho kráľovstva je žezlom priamosti. 9 Miloval si spravodlivosť a nenávidel si nezákonnosť. Preto ťa Boh, tvoj Boh, pomazal olejom jasania viac ako tvojich spoločníkov.“ 10 A: „Ó, Pane, ty si na začiatku položil základy zeme a nebesia sú dielami tvojich rúk. 11 Ony sa pominú, ty zostaneš stále; a ony celé zostarnú podobne ako vrchný odev 12 a zvinieš ich podobne ako plášť, ako vrchný odev; a budú zmenené, ale ty si rovnaký a tvoje roky sa nikdy neskončia.“ (Hebrejom 1, PNS)
Pavol ukazuje, že tieto slová sú o Ježišovi Kristovi. Nehovorí, že ich možno uplatniť na Ježiša, ale hovorí, že tieto slová sú o Božom Synovi. Učia svedkovia v súlade s týmto textom, že Ježiš Kristus je nemenný a že všetko stvoril? Alebo je to ďalší text kde je potrebné povedať „áno je to tak napísané, ale on to vlastne Pavol tak nemyslel“? Pavol týmito slovami jasne ukázal, že tak ako je Boh Otec Jahve, tak aj Ježiš Kristus je Jahve. Aj z toho dôvodu sa nikde v Novom Zákone nenachádza slovné spojenie "Jehova a Ježiš", ktoré svedkovia tak radi používajú.

Keď Štefan umieral, hovorí:
59 A kameňovali Štefana, ktorý volal na Pána a hovoril: Pane Ježišu, prijmi môjho ducha! 60 A skloniac kolená skríkol velikým hlasom: Pane, nepočítaj im tohoto hriechu! A keď to povedal, usnul. (Sk. 7, Roháčkov preklad)
Štefan teda volá na Ježiša aby prijal jeho ducha. Podľa Kazateľa 12:7 sa duch vracia k Bohu. Bolo teda vhodné aby to Štefan povedal Ježišovi? Áno, je to v súlade s tým, že kresťania chápali aj Ježiša ako Jehovu/Jahveho zo Starého Zákona. Ďalej Štefan pokľakol a hovorí Ježišovi: „Pane, nepočítaj im tohoto hriechu!“. Môže aj Jehovov svedok pokľaknúť pred Ježišom a povedať mu napríklad „Pane, ďakujem Ti, že si za mňa zomrel“, alebo „Pán Ježiš Kristus, pomôž mi prosím“? Alebo túto biblickú prax svedkovia striktne odmietajú?

Preklad Nového Sveta rieši tieto otázky opäť tak, že mení znenie textu:
59 A kameňovali Štefana, kým on úpenlivo prosil a povedal: „Pán Ježiš, prijmi môjho ducha.“ 60 Potom, klesnúc na kolená, zvolal silným hlasom: „Jehova, nepočítaj im tento hriech!“ (Sk. 7, PNS)
Na akom základe zmenila Spoločnosť slovo „κυριε“, čiže Pán na „Jehova“? Vo všetkých dostupných rukopisoch je tam κυριε. Nemení sa tak kompletne celý zmysel tohto verša?

Keď Pavla trápil osteň v tele, tak:
Preto aby som sa necítil nadmerne vyvýšený, bol mi daný osteň do tela, Satanov anjel, aby ma stále fackoval, a tak aby som sa nadmerne nevyvyšoval. 8 Preto som trikrát úpenlivo prosil Pána, aby sa odo mňa vzdialil; 9 a predsa mi povedal: „Moja nezaslúžená láskavosť je dostatočná pre teba; lebo [moja] moc sa zdokonaľuje v slabosti.“ Preto sa budem radšej chváliť svojimi slabosťami, aby zostala Kristova moc nado mnou ako stan. (2. Kor. 12:7-9, PNS)
Koho Pavol prosil aby od neho vzdialil osteň z tela? Kto mu odpovedá? Záver to ukazuje jasne – je to Ježiš Kristus. Opäť, môže svedok prosiť Krista o pomoc v chorobe?

Grécke slovo „proskynao“ sa vyskytuje v Novom Zákone na mnohých miestach a jeho význam je „uctievať“, „vzdávať poctu“, atď. PNS je zaujímavý v tom, že vždy keď sa toto slovo týka Ježiša, tak je preložené ako „vzdávať poctu“ (napr. Mat. 28:9, Heb. 1:6), ale v ostatných prípadoch je preložené ako „uctievať“ (napr. Mat. 4:9, Zjav. 7:11, Ján 4:20). Prečo je to tak? Je biblické uctievať Krista? Aj PNS v prvých verziách používal v Heb. 1:6 slovo „uctievať“. Prečo Pán Ježiš nereaguje podobne ako anjel zo Zjavenia 19:10 keď mu niekto padne k nohám (Mat. 28:9)?

Svedkovia učia, že Ježiš Kristus je archanjel Michael. Kde je to v Biblii takto napísane? Prečo je Júdov list napísaný tak, že hovorí o Pánovi Ježišovi Kristovi, hovorí aj o Michaelovi, ale nikde neuvádza, že sa jedná o tú istú osobu? Nie je to drzosť voči Kristovi ak bez solídnych podkladov o ňom povieme, že je archanjel Michael? Skús sa zamyslieť: Židia vedeli o archanjelovi Michaelovi, spomína sa aj v mimo-biblickej literatúre. Ak by teda prví kresťania verili, že Ježiš je archanjel Michael, prečo by to nikde vyslovene nepovedali? Prečo sa o Ježišovi Kristovi ako o archanjelovi Michaelovi nehovorí ani v mimo-biblických kresťanských spisoch? To sa čakalo na Ellen Gould White, zakladateľku Аdventistov, že s týmto tvrdením príde v 19. storočí?

Táto úvaha by ťa mala podnietiť aby si bol veľmi opatrný a preskúmal poriadne posolstvo Biblie. Na nejakých výkladoch trúbení zo Zjavenia a ďalších veciach možno až tak nezáleží, ale čo ak majú svedkovia chyby v učení o Ježišovi Kristovi? Neurážaš náhodou Pána Ježiša Krista? Nerúhaš sa? Treba byť opatrný.