Ranní kresťania, Kristus a kríž

Kríž

Jehovovi svedkovia sú známi ako rozhodní nepriatelia Kristovho kríža. (Porovnaj Filipanom 3:18 v Ekumenickom preklade). Ich argumenty proti sú zväčša lingvistické a historické. Podľa lingvistického argumentu slovo stauros znamená kôl. Nebudem tu rozoberať nezmyselnosť takéhoto postupu, bohato stačí keď zvážime, či aj v slovenčine nemáme slová, ktoré majú viac významov. Pozrime sa na historický argument. Podľa svedkov sa v 1. storočí kríž nepoužíval, dokonca naznačujú, že kríž sa objavuje až v 4. storočí:

Neexistuje žiadny dôkaz, že by v priebehu prvých 300 rokov po Kristovej smrti ľudia, ktorí sa vyhlasovali za kresťanov, používali pri uctievaní kríž. V štvrtom storočí však pohanský cisár Konštantín prestúpil na vieru odpadlíckeho kresťanstva a presadil kríž ako kresťanský symbol. (Kniha Čo učí Biblia, strana 206)

Preskúmajme pár citátov z druhého storočia, ktoré kríž zmieňujú. Justín Mučeník, kresťan, ktorý za svoju vieru zomrel a ktorý sa narodil v roku 100 píše: 

More nie je preplávané bez trofeje, ktorá je nazývaná plachtou, a zem sa nedá orať bez neho, kopáči a mechanici nerobia svoju prácu bez nástroja v tomto tvare. A ľudská forma, ktorá sa odlišuje od nerozumných zvierat, nie je ničím iným ako: stáť vzpriamene a mať ruky roztiahnuté, pričom z tváre vytŕča to čo je nazývané nosom a slúži na dýchanie živého tvora. Toto ukazuje formu kríža. (1. apológia, kapitola 55).

Vzniká otázka, ako je to možné, že v tak rannej dobre, Justín chápe stauros ako kríž a nie ako kôl. Veď v tej dobe musel byť význam tohto slovo omnoho jasnejší ako dnes, keď je koiné gréčtina mŕtvym jazykom. Iný citát: 

A poněvadž kříž vypadá jako písmeno T, proto mluví 0 300 ( ? ). 14 Je tedy jasné, že Ježíš je obsažen ve dvou písmenech a kříž v jednom písmenu. (Epištola Barnabáša, kapitola 9)

Epištola Barnabáša je zrejme tiež z druhého storočia – prečo popisuje kríž ako podobný písmenu T? Navyše, pokiaľ existoval v prvých storočiach nejaký spor o tvare nástroja na ktorom umrel Kristus, ako to, že sa tento spor nikde neobjavuje? Ak by všetci verili, že Ježiš zomrel na „mučeníckom kole“, nepochybne by sa rozprúdila diskusia, niekto by napísal spis, ktorý by popisoval kríž a mali by sme tak aspoň náznak toho, že v tejto téme kresťanská cirkev zmenila názor.

Jehovovi svedkovia sa pri svojej konštrukcii teórie mučeníckeho kolu neraz obracajú ku vytrhávaniu citátov z kontextu. Napríklad kniha Rozhovory na strane 148 hovorí:


The Imperial Bible-Dictionary to potvrdzuje a hovorí: "Grécke slovo pre kríž [stauros] vhodne označuje kôl, zvislý stĺp alebo tyč, na ktorých môže niečo visieť alebo ktoré môžu byť použité na ohradenie [oplotenie] pozemku... Zdá sa, že aj medzi Rimanmi bol crux (z ktorého je odvodený náš kríž) pôvodne zvislý stĺp."

Ak si nájdeme Imperial Bible Dictionary na stránke archive.org, zistíme, že popis pokračuje:


Ale od doby keď sa začal používať ako popravný nástroj, zvyčajne sa pridávalo priečne brvno, aj keď nie vždy.

Autor ďalej vysvetľuje, že existovali tri spôsoby: obesenie na kole, narazenie na kôl a ukrižovanie s priečnym brvnom. Samozrejme táto informácia sa nehodila a preto je v knihe Rozhovory vynechaná. Slovník pokračuje:

Avšak, nepochybne, neskoršia forma bola viac rozšírená a v čase evanjelií, ukrižovanie sa zvyčajne vykonávalo zavesením zločinca na priečny kus brvna.

Kristus ako Boh


Ďalšou témou, ktorá (ex-)svedkov môže zaujímať je otázka Kristovho božstva. Zostaňme v prvých storočiach a pozrime sa na to, ako písali kresťanskí autori o Ježišovi. Napríklad Justín Mučeník reagujúc na obvinenia z ateizmu píše:

Preto sme nazývaní ateisti. A my potvrdzujeme, že sme skutočne ateisti pokiaľ ide o bohov tohto druhu, ale nie sme nimi pokiaľ ide o Pravého Boha, Otca spravodlivosti, zdržanlivosti a ďalších cností, ktorý je čistý od akejkoľvek poškvrny. Ale Jeho a Syna (ktorý prišiel od Neho a naučil nás tieto veci a tiež zástup ďalších dobrých anjelov, ktorí nasledujú a stávajú sa podobní Jemu) a prorockého Ducha uctievame a velebíme poznajúc ich rozumom a pravdou oznamujúc to bez zaváhania každému, kto sa chce učiť to, čo sme sa naučili my. (1. apológia, 6. kapitola)

V tom istom diele na inom mieste píše:

Pretože tí, ktorý tvrdia, že Syn je Otec, dokázateľne nepoznajú Otca a nevedia, že Otec má Syna, ktorý, keďže je prvorodeným Slovom Božím, je tiež Boh. (1. apológia, 63. kapitola)

Justín ďalej popisuje, že tým, kto hovoril Mojžišovi „som Boh Abrahámov, Izákov a Jakobov“ bol Ježiš Kristus. Tieto citáty ukazujú dve skutočnosti:

  • Nesprávne tvrdenia (napr. že Otec je Syn) kresťanskí pisatelia bežne rozoberali a vyvracali. Ak by nesúhlasili s tvrdením, že Kristus je Boh, videli by sme takú polemiku v ich spisoch.
  • Prví kresťania prijímali Ježiša Krista ako Boha a uctievali ho.

Citát od Justína ukazuje, čo je kresťanskou ortodoxiou až dodnes:

  • Kristus nie je Otec. Napríklad, Otec predsa poslal Syna na Zem, ale nikde nečítame, že by Syn posielal Otca. Jehovovi svedkovia sú ale obvykle presvedčení, že "tzv. kresťania" učia, že Syn a Otec sú jednou osobou.
  • Tak ako Otec je Bohom aj Kristus je podľa kresťanskej viery Bohom.

Ignác, ktorý zomrel medzi rokmi 98 a 117 a ktorý podľa všetkého poznal apoštola Jána, píše:

… súc zjednotení a vyvolení skrze vôľu Otca a Ježiša Krista, nášho Boha: … (úvodné slová listu Efezanom)
Pretože náš Boh, Ježiš Kristus, bol na základe Božieho určenia, počatý v lone Márie… (List Efezanom, kapitola 18)

Oblasť rannej kresťanskej literatúry je rozsiahla a jej podrobné preskúmanie by vyžadovalo veľa času. No aj z letmých pohľadov do týchto spisov vidíme že chápanie Krista ako Boha sa neobjavuje až v 4. storočí, ako sa to Jehovovi svedkovia snažia prezentovať. Vidíme tiež, že o veciach sa diskutovalo - napríklad keď sa objavili ľudia, ktorí tvrdili, že Otec je Syn, okamžite nachádzame reakciu v kresťanských spisoch. Tieto poznatky vytvárajú rámec pre lepšie chápanie toho, čomu ranní kresťania verili.

Plinius mladší, ktorý kresťanov prenasledoval, píše o kresťanoch v liste cisárovi Trajanovi okolo roku 112: 

… majú vo zvyku stretnúť sa v určený deň pred úsvitom a spievajú hymny Kristovi ako bohu…

Pokiaľ sa uctievanie Ježiša objavovalo v tak rannom období a spisoch, prečo Ján namiesto toho aby na to razantne reagoval, tak svoje evanjelium začal slovami „και ψεος ην ο λογος“ - "a Boh bol Slovo" (Ján 1:1)? Literatúra Spoločnosti neuvádza dostatočné množstvo informácií pre rozlúštenie týchto kritických otázok a tak má väčšina svedkov skreslenú predstavu o prvých storočiach.

Študijné materiály


Katolícka stránka, ktorá obsahuje kresťanské spisy z rôznych storočí:


Protestantská stránka - knižnica s obrovským množstvom spisov:


Imperial Bible Dictionary, ktorý bol citovaný v knihe Rozhovory:


Žiaľ, všetky tieto stránky sú v anglickom jazyku.